WYNALAZEK WIELU OJCÓW

Historia roweru sięga przełomu XVIII/XIX w. Wynalazek ten miał wielu ojców, którzy go stopniowo udoskonalali.

O rowerach w dawnym Szczytnie
Rowerowa wycieczka Szczytno - Olsztyn. Lata trzydzieste XX w. Zdjęcie ze zbiorów M. Rawskiego

Jednoślady działające na podobnej do obecnych rowerów zasadzie, pojawiły się w połowie XIX w. W 1869 r. J. F. Trefz zastosował do napędu tylnego koła w rowerze łańcuch Galle’a, co umożliwiło wyrównanie średnic kół. Ostatnią czynnością, która doprowadziła rowery do znanego nam obecnie wyglądu, było wprowadzenie w latach dziewięćdziesiątych XIX w. ogumienia pneumatycznego.

Kto i kiedy sprowadził pierwszy rower do Szczytna, nie sposób dzisiaj ustalić. Dysponujemy tylko informacjami na temat kupców handlujących w mieście tymi jednośladami. Jako pierwszy miał zajmować się tym od 1895 r. F. Sommerfeld. Rowery były i są sprzętem awaryjnym. Nie każdy potrafi je sam naprawić. Już w 1898 r. naprawą i handlem rowerami zajmował się w Szczytnie Otto Adam. W późniejszym okresie naprawę proponowała już także większość sprzedawców.

ŻOŁNIERZE NA ROWERACH

Emil Kranzdorf chwalił się dostawą do szczycieńskiego batalionu rowerów wojennych. Ortelsburger Kreisblatt 1904 r.

Emil Kranzdorf sklep przy ulicy Kaiserstraße 117 (obecnie ulica Polska) prowadził już w 1899 r. Miał wówczas w ofercie rowery firmy Dürkopp* Diana. W 1904 r. chwalił się nawet tym, że jest oficjalnym dostawcą rowerów wojennych firmy Opel dla szczycieńskiego batalionu Jegrów.

 

 

Aby zapoznać się z pełną treścią artykułu zachęcamy
do wykupienia e-prenumeraty.